Beroep: onderwijs | Aflevering 2.10
COLUMN | Eén keer per jaar nodigen we alle vmbo-decanen uit om hen de nieuwtjes over ROC Tilburg te vertellen. De laatste jaren echter neemt de hoeveelheid ROC-nieuws af en dat is een goed teken want stabiliteit is positief, in het hectische beroepsonderwijsland.
Maar hoe vul je de decanendag dan in? Met Metje!
Al die discussies over vmbo’ers en mbo’ers, over Einstein en Generatie Y, over slimme telefoons en domme leerlingen – wij wilden onderzoekster Metje Jantje Groeneveld (schrijfster van het onvolprezen ‘Kenmerkend vmbo’) zelf hierover wel eens horen. En ze kwam graag, dus wij konden in de uitnodiging aan de decanen trots vermelden dat zij een presentatie kregen van Metje Jantje herself.
Dat bleek niet aan dovemansoren gericht want de zaal stroomde vol, in ons gebouw aan de Wandelboslaan. En niet alleen met decanen, want we hadden ook een paar studenten gevraagd te komen, zodat er door de doelgroep zelf gereageerd kon worden als Metje het al te bont zou maken.
ROC Tilburg biedt ook de opleiding vliegtuigtchniek aan.
Dat deed zij niet. Ze verzorgde in hoog tempo een pakkende presentatie en ze begon met de zaal quizvragen te stellen over de doelgroep. We moesten allemaal gaan staan en als je antwoord fout was moest je gaan zitten. Ik viel meteen bij de eerste vraag af en het is wel aardig om nu even te testen of u dat wel weet: Dit was de vraag:
Van alle leerlingen in het derde jaar van het VO, zit 53% op het vmbo. Ja / nee?
Ik dacht van wel: dat het vmbo nog net iets groter was dan havo/vwo, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Wow. (De antwoorden op alle andere vragen wist ik wel, maar dat was een schrale troost.) Enfin, in een adembenemend tempo ging de quiz en de presentatie verder en de belangrijkste conclusie was: dat verhaal over generatie Einstein is precies dat: een verhaal. Het gaat niet op voor het vmbo, het gaat niet op voor het mbo, het gaat een beetje op voor havo/vwo.
Maar is dat het hele verhaal? Nee. De quizvraag van Metje Jantje Groeneveld die me het meest trof was: hoe kiezen vmbo’ers een mbo-opleiding?
Nou, hoe doen ze dat? Wat geeft de doorslag, denkt u?
Volgens Metje geeft de bus de doorslag: hoe lang doet Veolia er over om je van thuis naar school te brengen? Hoe langer de reistijd, hoe kleiner de kans dat ze voor jouw ROC kiezen.
‘Ja maar’, werpt u nu tegen, ‘Ze kiezen toch eerst de opleiding die ze willen volgen en dan een school?’
Dat denkt u maar. Volgens Metje Jantje kiezen ze gewoon een andere opleiding als hun eerste (inhoudelijke) keuze dichtbij huis niet te krijgen is.
Te uwer geruststelling zeg ik erbij: ik ben het met u eens en niet met Metje. En ik kan dat adstrueren want ik heb net een mailwisseling achter de rug met (de ouders van) Maarten*. Maarten woont in Eersel en doet bij ons op Stappegoor vliegtuigtechniek. Hij komt met de bus: van Eersel naar Reusel. Daar overstappen op de bus naar Tilburg. En als die bussen niet op elkaar aansluiten zit hij ’s morgen vroeg in Reusel een half uur te koukleumen en is hij te laat op school. Dus proberen wij nu te regelen dat die buschauffeurs op elkaar wachten, maar dat heeft haken en ogen (als de bus naar Tilburg te lang wacht sluit hij niet meer aan op de trein in Tilburg).
Vanuit Eersel ben je in 20 minuten in Eindhoven, terwijl je naar Tilburg al gauw een uur onderweg bent, maar vanwege zijn inhoudelijke keuze voor vliegtuigtechniek heeft Maarten dat er voor over. Daarmee is hij een beetje meer Einstein dan Metje wil weten.
• De naam is gefingeerd maar het geval niet.
► Lees hier de vorige aflevering
Naschrift van de redactie: De bewering van onderzoeker dat er in de derde klas van het voortgezet onderwijs meer leerlingen havo/vwo doen dan vmbo is onjuist. Volgens cijfers van het CBS was in 2008/2009 ruim 54 procent van het leerlingen een vmbo’er. De vergissing is vermoedelijk ontstaan doordat de onderzoeker niet de lwoo-leerlingen heeft meegeteld. Maar die horen toch echt bij het vmbo.