Beroep: Onderwijs | Aflevering 2.21
COLUMN | In maart 1997* moest ik (voor het eerst van mijn leven) lesgeven aan een groep metselaars van de Streekschool. Dat viel nog niet mee, ik heb daar al eens over geschreven. Het waren geen kwaaie jongens (hoewel, de afko van de klas was BMF en volgens hen stond dat voor Bad Mother Fuckers), maar ik wist geen raad met hun reacties. Bijvoorbeeld.
Het lokaal had grote ramen naar de gang en tijdens een les over vooroordelen liep er opeens een mooie meid langs. Stampei! Het lokaal was te klein: fluiten, joelen, stampen – ik ga de teksten niet herhalen want het moet wel netjes blijven. Ik werd volkomen verrast en schaamde me de ogen uit m’n kop (de gêne tegenover zo’n meisje dat je die jongens niet stil kunt houden), maar het ging over vooroordelen – daar moest ik toch iets mee kunnen?
Dus ik vroeg, toen het rumoer (enigszins) bedaard was: ‘Hoe denken jullie nou dat zo’n meisje dat vindt?’
‘Nou, leuk natuurlijk.’
‘Denk je dat echt?’
‘Ja hoor.’
‘He meneer, zullen we haar binnenhalen, dan kunnen we het vragen?’
‘Ja zeg, ben je nou helemaal gek? Maar jullie moeten het wel vrágen, aan een meisje dat je kent. Je zus of je vriendin of je moeder: hoe dat voelt, als je ergens loopt en een groepje jongens / mannen beginnen dat soort dingen te roepen. Vráág dat nou eens.’
Het werd stil, dat vonden ze niet leuk: zij wilden keten en ik maakte er lesstof van. Op dat moment kwam het meisje terug en de stilte in de klas werd drukkend – tot er eentje zei: ‘Nou vooruit, iedereen houdt zijn muil’, en de hele klas zich grinnikend ontspande.
Ook daarna kwam er natuurlijk af en toe een meisje over de gang en dan stootten ze elkaar aan – maar ze riepen/floten/joelden niet meer en dat was wel een overwinning, vind ik nog steeds.
Ik beschouw dit als een professioneel hoogtepunt in mijn onderwijscarriére, dat me dat lukte, maar waarom haal ik deze oude koe uit de sloot? Omdat er een lerarenregister komt!
Een wat? Een lerarenregister! Een lijst van alle leraren in Nederland. En als je op die lijst staat kun je dat zeggen: kijk, ik ben registerleraar. En dan? Dan niets. Maar dat kun je dus wel zeggen, dan. Toch.
De Onderwijscoöperatie maakt zich hier sterk voor: de AOb, de CMHF/MHP, CNV-O, PVVVO en BON samen! Zoveel organisaties die het willen – en wat is het nut? Ik zie het niet.
Ze schrijven zelf: ‘Zo heb je voortdurend een goed beeld ven je eigen ontwikkeling.’ Nou, ik weet niet eens of ik daar blij mee ben, maar een register heb ik er niet voor nodig. Ik boek mijn eigen overwinningen (en nederlagen, jawel) voor de klas en een register voegt daar niets aan toe. Wat moet ik daar melden over mijn professionele vorderingen? Temt metselaars?
Zo lang er geen metselaarsregister is, heb ik geen lerarenregister nodig.
* Mijn geheugenis niet slecht, maar voor dit incident put ik uit een bundel columns van een tijdje terug.
> Lees hier de vorige aflevering