LEZERSREACTIE | door Carola Vermeeren | Redacteur rekenen bij Uitgeverij Zwijsen. Ze reageert op het artikel ‘Cito maakt zich zorgen over trainingen voor de Eindtoets’.
De discussie of uitgeverijen scholen moeten ondersteunen bij de voorbereiding op de Citotoets laait logischerwijs in deze week weer op. Bij Uitgeverij Zwijsen krijgen we regelmatig de vraag of wij materialen hebben waarmee leerlingen specifiek kunnen oefenen voor de Citotoetsen en het Cito LOVS. Deze vraag richt zich in het algemeen op wat scholen de specifieke vraagvorm van Cito noemen: multiplechoicevragen met, naar de beleving van de scholen, een sterk tekstueel karakter.
Het is ons beleid om hiervoor geen aparte werkboeken of ander materiaal te ontwikkelen.
Wel willen we de scholen graag een steuntje in de rug geven bij de laatste aanloop naar de Cito Eindtoets. Voor het vak rekenen hebben we daarvoor een Cito-rekentrainer online gezet, met een eigen Facebook-pagina. We hebben hier gekozen voor een speelse en verantwoorde aanpak. Iedere dag komt een interessant rekenvraagstuk beschikbaar, waarbij een specifiek aanpakprobleem centraal staat. Wat doe je met een opgave met veel beeld? Of juist meer tekst? Of als je met tussenberekeningen aan de slag gaat?
Omdat dit leerkrachtgestuurde activiteiten zijn, geeft dit de leerkracht de gelegenheid om nog eens goed te observeren hoe het aanpakgedrag van leerlingen bij rekenopgaven is. Dat is iets anders dan op de automatische piloot zoveel mogelijk sommetjes maken.
Een bezoeker aan de Cito-trainer zal daarnaast zien dat de benadering luchtig is. De filmpjes en tips die we op de Facebook-pagina (www.facebook.com/ZwijsenRekent) plaatsten, hebben tot doel om te relativeren en om ontspannen en vrolijk aan de Citotoets te beginnen. Wij gaan er vanuit dat de heer Van de Ven, net als onze andere bezoekers, hartelijk kan lachen om de vraag of kauwgom kauwen stress vermindert, eens lekker het lijf los hiphopt en met verbazing ziet waarom meten en meetkunde écht heel handig is! 😉