BREDA | NIEUWS | Op de Openluchtschool in Breda is vrijdag 30 maart een video gepresenteerd die laat zien hoe je leerlingen kritisch en creatief kunt laten denken.
Vorig schooljaar is in de hoogste groep van de Openluchtschool gedurende zeven weken een experiment uitgevoerd met de Creatieve Actie Methodologie (CAM). Dat is een methode die ontwikkeld is door dr. Paul Delnooz, die als lector verbonden is aan de pabo van Avans Hogeschool. Delnooz onderzoekt samen met pabostudenten en leerkrachten hoe je het onderwijs zou kunnen vernieuwen.
Op de Openluchtschool (voor langdurig zieke kinderen) gingen de leerlingen met hun leerkracht Jurgen Versendaal vier middagen per week aan de slag. De kern daarvan is dat elk kind een eigen onderzoeksproject bedenkt en dat verder uitwerkt. Dat kan bijvoorbeeld een camping zijn, of een bijzonder voertuig. Ze krijgen begeleiding van hun leerkracht die door het stellen van verdiepende vragen kinderen zonodig verder op het spoor zet. Leerlingen hebben dus zelf een actieve rol in het onderwijs.
Vakoverstijgend
Het is een vakoverstijgende aanpak waarbij kinderen hun kennis op het gebied van taal en rekenen maar bijvoorbeeld ook zaakvakken inzetten. Ze maken als het ware een ontdekkingsreis die hun nieuwsgierigheid prikkelt en ze motiveert. Anders gezegd, onvermoede talenten naar bovenhaalt en kinderen boven het veronderstelde niveau presteren.
Het is dus een aanpak die ook hoge eisen stelt aan de kwaliteiten van een leerkracht, legt Jurgen Versendaal in de film uit, maar die meer voldoening schenkt omdat het individuele kind zich zo meer kan ontplooien. En behalve dat leerlingen kennis opdoen ontwikkelen ze ook sociale en communicatieve vaardigheden. Versendaal is zeer positief over het verloop van het experiment en zou dat graag herhalen.
Reacties leerlingen
Vijf leerlingen die vorig jaar hebben meegedaan aan het experiment vertellen wat zijn van het experiment vonden. Het zijn Ben ter Horst (12), Luuk van der Grient (13), Gabriëlla van Dongen (13), Suzanne Bodewus (14) en Dagmar Doense (14). De leerlingen van de Openluchtschool die in de film hebben meegedaan zitten in inmiddels in de brugklas op verschillende middelbare scholen in o.a. Tilburg, Breda en Roosendaal.
– ‘Het was leuk om te doen en ik heb er veel van geleerd’.
– ‘Ik vond het leuk omdat je zelf mocht kiezen wat je wilde doen. Je moest dingen onderzoeken en oplossingen bedenken. Over hoe iets in elkaar zit. Je leert anders naar dingen te kijken dan normaal’.
– ‘Ik vond het leuk dan gewone lessen. Ik had een wildwaterbaan bedacht bij een bungalowpark want het moest iets aparts zijn. Maar het was soms ook wel moeilijk. Je moest de kosten uitrekenen en of er winst zou zijn’.
– ‘Ik had een plan van een camping gemaakt, bij een bos. Ik heb er echt veel van geleerd, bijvoorbeeld hoe je een verslag maakt. Dat is handig want dat heb je nodig op de middelbare school. En ik heb geleerd hoe je dingen op internet moet opzoeken en dat je weet of de informatie wel klopt’.
– ‘Het was leuk omdat je zelf mocht bedenken wat je wilde doen. Nee, hoor we hebben niet zomaar spelletjes gedaan we hebben echt gewerkt’.
– ‘Zelf iets bedenken en uitzoeken is leuker dan de meester vertelt wat je moet doen’.
– ‘Ik heb geleerd hoe je een verslag maakt en met mindmappen werken’
‘Op onze middelbare school werken ze ook met mindmappen. Wij kenen dat al, andere leerlingen moet dat nog leren. En zelfstandig werken kunnen wij ook al. Dat is winst’
– ‘Op onze school doen ze nog helemaal niet aan mindmappen, dat is jammer’
> Lees ook het artikel ‘In basisonderwijs is er een grote bereidheid om te veranderen’ [2010]