BREDA | UTRECHT | Vier docenten die in Brabant zijn opgeleid en/of werkzaam zijn hebben in de Nationale Onderwijsweek een prijs in de wacht gesleept. De vier profielen op een rijtje.
Ellen Emonds (OBS de Bonckert, Boxmeer):
“Pedagogisch en didactische is Ellen zeer sterk. Ze heeft via de lerarenbeurs het traject Pedagogische Tact bij NIVOZ gevolgd en werd meteen gevraagd als docent bij het NIVOZ. Ze is nu al actief als ambassadeur voor het vak leraar via de media, zoals een interview geven voor radio, het bijhouden van een weblog, redactionele werkzaamheden en een kolom schrijven over het kind in de onderwijsglossy Egoscoop.
Kenmerkend voor haar is de uitspraak van Toshiro Kanamori: ‘Laat mensen toe in je hart, er is altijd plaats voor één meer’. In het pleidooi van de directeur van haar school staat het volgende: ‘Op dinsdag 4 september a.s. beleeft Ellen haar finest hour. Dan bezoekt Toshiro Kanamori, de beroemde Japanse leerkracht uit de documentaire ‘Children full of life’, haar klas. Kanamori inspireert Ellen. … Ellen zag hem aan het werk in zijn klas. En in september ziet hij haar in haar biotoop. En daar trekken beiden profijt van!….’.
[Bron: Juryrapport Leraar van het jaar]
Ingeborg Schaik-Schuurmans (BS De Mijlpaal Nuenen, afgestudeerd bij Fontys) uit Aarle Rixtel:
“Ingeborg van Schaik-Schuurmans heeft op haar stageschool, basisschool de Mijlpaal in Nuenen, een afstudeeronderzoek uitgevoerd naar getalsbegrip in de groepen 1 en 2. Ook heeft zij samen met het team van de Mijlpaal gewerkt aan de verdere verbetering van de leerkrachtvaardigheden ten behoeve van het aanvankelijk rekenonderwijs. Zij heeft hiermee de Onderwijs Toptalent Prijs 2012 in de categorie basisonderwijs gewonnen.
De jury was onder de indruk van het niveau van het afstudeerwerk. De jury verwoordde dit als volgt: ’Ze is kritisch naar haar collega’s en tegelijk creatief en vernieuwend. Een welkome aanvulling van het schoolteam. Haar eigentijdse aanpak van een lastig probleem – zeker niet alleen op haar stageschool – maakt grote indruk’.
Basisschool de Mijlpaal uit Nuenen was zeer tevreden over het werk van Ingeborg. Ze kreeg daar vorige week een contract aangeboden, na een succesvolle stage.
Voor Fontys Pabo Eindhoven was het voor de tweede keer op een rij dat een van haar studenten de landelijke prijs won. De pabo beschouwt dit als een erkenning voor het hoge niveau van het afstudeerwerk en voor de goede samenwerking met de stagescholen.
[Bon: persbericht Fontys]
Peter Out (Eindhoven School of Education):
“Peter Out, een student van de Master SEC opleiding (Science Education and Communication) van de Eindhoven School of Education (ESoE) heft op 4 oktober de Onderwijs TopTalentPrijs 2012 gekregen in Breda.
De Onderwijs TopTalentPrijs wordt ieder jaar uitgereikt aan talentvolle studenten van de lerarenopleidingen in Nederland. De prijs is een initiatief van het Instituut voor Nationale Onderwijs Promotie (INOP), onderwijsadviesbureau Giralis Groep, tijdschrift Didactief en de Algemene Onderwijsbond.
Zijn onderzoek had de titel ‘Toepassing van mindmaps bij natuurkunde op het VO’. Uit het juryrapport bleek dat ook zijn onderwijsprestaties goed gewaardeerd waren. Het is erg positief dat deze prijs dit jaar door een talent uit de Bèta en Techniek hoek in de wacht is gesleept.
ESoE is bijzonder blij met de toekenning van deze prijs aan Peter Out. ESoE beschouwt praktijkgericht onderzoek door studenten als een belangrijke component in de lerarenopleiding. Naast voorbereiding in de praktijk is een wetenschappelijke verdieping onderdeel van het curriculum, zodat docenten zich later in hun carrière kunnen blijven ontwikkelen en effectief kunnen bijdragen aan de innovaties in hun school. ESoE stelt enthousiasme en maatwerk bij het begeleiden van studenten centraal. We zien deze prijs als een signaal dat onze aanpak successen afwerpt.
[Bron: website ESoE]
Zie ook http://www.cursor.tue.nl/nieuwsartikel/artikel/tue-student-wint-onderwijsprijs-met-mindmappen/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
Jan Verweij (St. Odulphus Lyceum, Tilburg):
“Deze leraar is vakinhoudelijk sterk, in meerdere vakken geschoold en is blijven leren. Hij is bevoegd voor Nederlands, geschiedenis en filosofie. Hij geeft aan dat blijven leren belangrijk is om een goede leraar te zijn. Jan heeft een duidelijke onderwijsvisie: ‘Leerlingen plezier geven in het denken, daarna kunnen ze een vak gaan leren.’
Hij heeft gevoel voor de belevingswereld van kinderen. Leerlingen komen graag bij hem en zitten er ook op vrijwillige basis om nog wat extra’s te leren. Ook voor collega’s is hij bijzonder inspirerend met zijn originele ideeën. Zo laat hij zijn eindexamen leerlingen elkaar de eindtermen filosofie uitleggen en zorgt hij voor extra stimulans door de leerlingen voor elkaar een cadeautje te laten verzinnen om op een goede manier het eindexamen in te gaan.”
[Bron: Juryrapport Leraar van het Jaar]