SLEEUWIJK | NIEUWS | Dat er in het Nederlandse onderwijs een zesjescultuur is geslopen is te wijten aan het toezichtsbeleid van de Onderwijsinspectie. Rector Gijsbert van der Beek van het Altena College in Sleeuwijk, schrijft dat in een opniestuk op de website van de Besturenraad.
De Onderwijsinspectie constateert in het recent verschenen Onderwijsverslag 2011 – 2012 dat de verbetering van de onderwijskwaliteit stagneert. Dat zou onder meer te maken hebben met een gebrek aan ambitie; er is een zesjescultuur ontstaan. Rector Van der Beek kaatst de bal echter terug. Met haar werkwijze bevordert in zijn ogen de inspectie juist een klimaat waarin scholen de lat niet hoog leggen.
De oorzaak ligt volgens Van der Beek in het huidige toets- en waarderingskader dat de inspectie hanteert om scholen te beoordelen. Dat document is veel te gedetailleerd en heeft ook betrekking op zaken waar de overheid (i.c. de inspectie) niet over gaat. De inspectie hanteert een ‘absurd grote hoeveelheid’ controlepunten, waarmee ‘een fijnmazig web over de scholen wordt gelegd’. Van der Beek: “Scholen gaan dan hetzelfde gedrag vertonen als andere organisaties en individuen: hoe meer regels, hoe meer men zich op het minimum richt. Inderdaad, de zesjescultuur.”
> Lees hier de bijdrage van rector Van der Beek