COLUMN | Beroep: Onderwijs | Aflevering 4.8 | Bent u weleens op de Onderwijsbeurs Zuid-Nederland geweest? Nee? Als u met onderwijs te maken hebt zou u dat toch eens moeten doen want je kunt er van leren – en is dat niet mooi, voor een onderwijsbeurs? Bijvoorbeeld over de prioriteiten van 15- en 16-jarigen.
Op vrijdag worden die met busladingen tegelijk (letterlijk) door hun scholen bij het beursgebouw in Eindhoven gedropt en vervolgens naar binnen geleid. Vaak voorzien van een vragenlijst in het kader van LOB (loopbaanbegeleiding – de nieuwe buzz in onderwijsland) en met het strikte consigne om niet voor (bijvoorbeeld) 13 uur de beurs te verlaten. Want dat willen ze: de beurs verlaten! De stad in, want dat is natuurlijk veel leuker dan die beurs. McDonalds! Bijenkorf!
Wat je dus ziet als je op de vrijdag naar de uitgang wandelt, is: docenten die bij de uitgang de wacht houden en hun leerlingen terugsturen: ‘Nee, vooruit, het is nog geen één uur!’ En wat je meemaakt, als standhouder, is dat je verheugd reageert op de vragen van schijnbaar zeer geïnteresseerde scholieren, om te ontdekken dat het hen een zorg zal zijn wat er echt aan de hand is. Alleen, in het LOB-formulier moeten de kruisjes wel in de goede vakjes terechtkomen (BOL/BBL, niveau 2/3/4, Tilburg/Eindhoven/Helmond).
• Leerlingen met de quadcopter.
Hoe anders is de zaterdag! Moet je op vrijdag schreeuwen om het onderlinge gekwek te overstemmen, op zaterdag praat je je de blaren op je tong tegen geïnteresseerde ouders en belangstellende leerlingen (ik zeg het zonder ironie).
En dan de belangrijkste vraag: komen ze tenslotte naar ons ROC? Dat hangt er van af. Als het dichterbij is dan alle andere ROC’s: ja! Want het allesbepalende motief voor school keuze is (dat hebben we uitgezocht): afstand & reistijd. Als je 16 of 17 bent wil je niet langer in de bus zitten dan strikt noodzakelijk.
Hangt de opleidingskeuze daar ook van af? Niet altijd! Als een van de weinige ROC’s in Nederland geven wij vliegtuigtechniek, en de reistijd die sommige studenten ervoor over hebben blijft me verbazen: zes uur op. Bus van half zeven. Pont van zeven uur. Trein van half acht. Bus van tien over acht – half negen op Stappegoor in Tilburg. Echt waar!
Op de beurs trokken we veel aandacht met onze quadcopter: een vliegend ding met vier propellers, door onze studenten zelf gemaakt. Een stel meiden loopt er gillend voor weg: ‘Wat een eng ding!’
Meiden en techniek: never the twain shall meet. Nee, wij hebben een zeer constant publiek, bij techniek, bleek mij toen ik mijn vrouw bijgaande foto toonde.
‘Aha’, zei ze. ’ Precies dezelfde jongens als twintig jaar geleden op de MTS.’