EINDHOVEN | ACHTERGROND | De afdeling vwo van het Van Maerlantlyceum in Eindhoven is door een jury, ingesteld door het ministerie van Onderwijs, tot tweemaal toe als excellent beoordeeld. Wat echter opvalt aan het juryrapport is dat de school dit predicaat niet te danken heeft aan uitzonderlijk hoge examencijfers. “De resultaten zijn wel bovengemiddeld, maar niet excellent. Dat is nooit ons streven geweest, want hoge cijfers zijn geen doel op zich. De waardering van de jury zit vooral in de ruimte die wij bieden aan leerlingen om zich te ontwikkelen, en daar zijn we trots op”, zegt rector Liz Chermin.
Het is wat haar betreft ook meteen een antwoord aan critici die in het toekennen van het predicaat excellent een aanwakkering zien van louter op prestaties gericht onderwijs. “Wij verwerpen de eendimensionale focus op prestaties zoals met ranglijsten. En wij zullen nooit concessies doen aan onze visie op onderwijs om voor het predicaat excellent in aanmerking te komen”, zegt de rector, daarin bijgevallen door de Dirk van de Weijer, afdelingsleider bovenbouw vwo.
Het Van Maerlantlyceum (havo/vwo) biedt aan alle leerlingen een podium, is de boodschap op de website. Dat was ook de jury opgevallen: het aantal leerlingen uit kansarme wijken is bijvoorbeeld fors toegenomen, staat er in het rapport. “Wij zijn er voor de leerling die meer zorg nodig heeft, voor de leerling die excelleert in een bepaald vakgebied of die zich juist heel breed oriënteert. Wij dagen alle leerlingen uit om een stapje verder te gaan en om meer uit zichzelf te halen. Dat dat vervolgens leidt tot resultaten die bovengemiddeld zijn vinden we mooi meegenomen.”
Het signaal aan leerlingen is: sta open voor nieuwe ervaringen, ga op ontdekkingsreis. De rector: “Voor een leerling die bijvoorbeeld heel sterk is in bètavakken is het niet goed dat die in dat vakgebied blijft hangen. Hier verleiden wij deze leerling om zich op poëzie- en muziekavonden te laten zien. Kinderen zitten in een fase in hun leven waarin ze zich nog heel snel ontwikkelen en ze gemakkelijk nieuwe dingen kunnen leren. Daarom is de brede oriëntatie zo wezenlijk, dat zit als het ware in ons DNA.” Eigen initiatief wordt gestimuleerd. Van de Weijer: “We geven de kinderen veel bagage mee, de rugzak moet zo goed mogelijk gevuld zijn. Het gaat om Bildung. Daarmee bereid je leerlingen het beste voor op een vervolgstudie en op een plek in de samenleving. ”
Het Van Maerlantlyceum heeft een breed aanbod aan activiteiten buiten het curriculum, vooral in de sfeer van kunst- en cultuur. De school heeft bijvoorbeeld een eigen orkest en sinds kort zelfs een koor. Nieuw is het speechproject samen met het Zuidelijk toneel. Dit project is gekoppeld aan de debatwedstrijden. De ervaringen met deze wedstrijden zijn zo positief dat debatteren nu onderdeel is van het vak Nederlands. “De activiteiten moeten wel aansluiten op het onderwijs, ze staan niet op zichzelf.”
Ambitieus
De studiecultuur op het Van Maerlant is wel zo ambitieus dat het eigenlijk ‘not done’ is om als leerling niet mee te doen aan een van de vele activiteiten. Want in deelname aan die activiteiten ligt volgens de rector de verklaring voor de excellentie van de school. “Die buitenactiviteiten zorgen voor verbinding van de leerling met de school als gemeenschap. Leerlingen kennen elkaar, ook al verschillen ze in leeftijd. Uit wetenschappelijk onderzoek is bekend dat verbinding de meest cruciale factor is voor studiesucces. Als je als leerling verbonden voelt met je school dan wil je erbij horen, ervoor werken, goede cijfers halen.”
[Dit artikel is eerder geplaatst in de onderwijsbijlage van het Brabants Dagblad en het Eindhovens Dagblad, maart 2014]
> Scholen kunnen zich tot en met 18 april aanmelden om in aanmerlking te komen voor het predicaat excellente school 2014