23 november 2024

Wetenschapper Janneke de Ruiter wint eerste onderwijsblogprijs

UTRECHT | NIEUWS | Janneke de Ruiter MSc, verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, heeft de eerste onderwijsblogprijs gewonnen. Dat is bekendgemaakt in de marge van de Nationale Onderwijsbeurs in Utrecht.

Hoewel het verschijnsel weblog al twintig jaar bestaat, en ook onderwijsmensen vanaf het begin op dat digitale platform publiceren, was er nog geen prijs. Wel bestaat al langer de prijs voor de onderwijsjournalistiek. Dit jaar gewonnen door Robert Sikkes, hoofdredacteur van het AObblad.
De Onderwijsraad vond het tijd om ook een prijs te introduceren voor de beste onderwijsblog.

De titel van het blog van Janneke de Ruiter: ‘Waarom scholen nee zeggen tegen ‘moeilijke’ leerlingen. Leerkrachten krijgen ten onrechte de zwartepiet toegespeeld als passend onderwijs niet werkt.’

Rechts Janneke de Ruiter met Henriette Maassen van den Brink, voorzitter van de Onderwijsraad.

De jury zie er het volgende over: “In dit artikel legt de auteur helder en overtuigend uit dat het falen van passend onderwijs niet op het conto van de leraren kan worden geschreven. De scholen worden overvraagd wat betreft het onderwijs aan rugzakleerlingen; het risico van overbelasting van de leraar is groot.
Het betoog is goed onderbouwd met verwijzing naar bronnen. De blogpost heeft geleid tot interactie, en is ook overgenomen door andere websites. Kanttekening van de jury is dat de auteur geen contouren geeft van een mogelijke oplossing.
De jury vindt het lovenswaardig dat Janneke de Ruiter met haar blog een brug slaat tussen wetenschap en onderwijspraktijk.”

Janneke de Ruiter behaalde in 2010 haar bachelordiploma Sociale Wetenschappen cum laude aan het University College in Utrecht, en haar onderzoeksmaster aan de Universiteit Leiden. Op dit moment werkt ze aan de Universiteit van Amsterdam aan een proefschrift over het welbevinden van leraren, in relatie tot het lesgeven aan kinderen met een ‘rugzakje’

Voor de onderwijsblogrijs waren in totaal 31 inzendingen. Over het geheel genomen was de jury zeer te spreken over aard en de inhoud van de inzendingen. “We hebben een aantal inspirerende en bevlogen bijdragen onder ogen gehad die laten zien waarom het vak van docent zo mooi en belangrijk is, en de leraar voor leerlingen en studenten, soms zelfs individueel, het verschil kan maken.”

De jury bestond uit Richard Toes, Margreet van den Berg, Diederick de Vries en Emmanuel Naaijkens (voorzitter)

→ Lees hier de blog van Janneke de Ruiter

De overige nominaties:

Steven Geurts
Titel blog: Onderwijsbelangen. Een onderzoek naar de geldstromen in het onderwijs en hoe die nadelig uitpakken voor de leerlingen.

→ Lees hier de blog

Casper Hulshof
Titel blog: Help, mijn kind moet naar een Steve Jobsschool! Een analyse van de plannen van Onderwijs voor een Nieuwe Tijd, de organisatie achter de Steve Jobsscholen (i.c. Maurice de Hond).

Michel Pijpers
Titel blog: Size matters, èèèch wel! Een kritische beschouwing van het werk van de ‘heilige’  John Hattie.

→ Lees hier de blog

Anneke Smits en Erna van Koeven
Titel blog: Dyslexie: (hoe) bestaat het? Dyslexie is geen sluitende diagnostische categorie, maar ernstige lees- en spellingproblemen bestaan wel degelijk.

→ Lees hier hun blog

Ben Wilbrink
Titel blog: Waarom kennis er toe doet; Hirsch gooit ‘Schnabel’ de pechvogel toe. Een kritisch onderzoek naar het ‘Eindadvies Onderwijs 2032’, gebaseerd op een ideologie van progressivisme.

→ Lees hier de blog

 

Deel dit artikel