5 november 2024

De man met de hamer!

COLUMN GERARD SANBERG

COLUMN | BEROEP : ONDERWIJS | Afl. 8.26 | Je doet de opleiding luchtvaarttechniek op het roc en je krijgt een speciale cursus ‘Composieten’ van een echte specialist uit het bedrijfsleven. Op een bijzondere locatie ook: de indrukwekkende hal van Gate 2 in Rijen. Top of the bill! Je maakt je eerste werkstukje composieten: met een honingraatpatroon. Dat gaat goed, het lukt mooi. Trots loop je met het werkstuk naar de docent om goed te laten keuren. Die kijkt fronsend naar het maaksel, pakt een hamer uit zijn bureaula en slaat er – BAF! – een gat in!

Een ervaring die je de rest van je werkzame leven bijblijft? Die jaren later nog in je dromen rondspookt als je weer eens zwaar getafeld hebt? Welnee, het hoort allemaal bij het leerproces. Met die hamerslag begint het eigenlijke werk: je moet het gat herstellen. Dat is een belangrijk aspect van het werken met composiet-materialen: repareren. En dat leren onze studenten dus: hoe repareer je een kapot vliegtuigonderdeel. Nu is het niet zo dat vliegtuigen vaak met een gek-met-een-hamer te maken krijgen, maar ze hebben natuurlijk wel te lijden van de barre omstandigheden waarin ze verkeren.

De behoefte aan monteurs, jongens die daadwerkelijk hun handen laten wapperen, neemt dan ook flink toe, bij de vliegtuigmaatschappijen. Wij voorzien daar natuurlijk graag in, met onze School voor Luchtvaarttechniek. En we houden het curriculum up to date door intensieve samenwerking met het bedrijfsleven, bijvoorbeeld een gastdocent Composieten en mooie praktijkruimtes in Gate 2. Dat werd trots gepresenteerd afgelopen donderdag, als resultaat van het project ‘Future proof skills in aerospace maintenance’. Een mondvol, maar het was dan ook een zeer succesvol project, waar de afgelopen vier jaar veel bedrijven aan hebben deelgenomen.

Is het nu afgelopen? Ja en nee. Ja: het was een RIF-project (Regionaal Investeringsfonds) en die koek is nu op. Nee: we hebben een robuust netwerk gebouwd met de luchtvaartindustrie en daar gaan we zeker verder mee aan de slag. Welke kant op? VR & AR: Virtual en Augmented reality! Dat is mooi, dan heeft de gastdocent geen fysieke hamer meer nodig om die werkstukken te lijf te gaan.

 

Deel dit artikel