Hoe maak je problemen waar scholieren zichtbaar mee worstelen bespreekbaar? Dat is een vraag waar scholen en ouders zich nogal eens het hoofd over breken. Theater blijkt een goed hulpmiddel te zijn. Want met theater kun je op een herkenbare wijze situaties uitbeelden die bijvoorbeeld het gevolg zijn van stress, prestatiedruk, het belang van leren, enz.
Helder Theater trekt al vijftien jaar langs de scholen om in de vorm van korte scènes te laten zien wat de rol van ouders is als het gaat over lastige vraagstukken die met school hebben te maken. Sinds ruim twee jaar doet Helder Theater dat in samenwerking met dr. Wilma Paulij, docent aan een middelbare school in Eindhoven en wetenschapper.
De eerste voorstelling ‘Good, Better, Best’ die ze samen met de acteurs maakte ging over prestatiedruk, en nu is er ‘Waarom leren makkelijk is’. Het concept is simpel. De acteurs spelen doorgaans hilarische scènes die uit het gezinsleven zijn gegrepen, en Wilma Paulij gaat vervolgens nader in op het thema met informatie die gestoeld is op wetenschappelijk onderzoek. En daarbij focust ze niet alleen op de oorzaken, maar vooral op de oplossingen.
Interactief
Paulij: “Ik werd als docent steeds vaker geconfronteerd met problemen die te maken hebben met de toegenomen prestatiedruk en stress bij leerlingen, maar ook met problemen die te maken hebben met (niet) kunnen en willen leren. Het viel me op dat er behoefte was aan duidelijkheid en handvatten, dit zowel bij ouders als leerlingen en docenten. Beide voorstellingen bestaan uit een interactieve lezing waarbij de soms pittige, wetenschappelijk onderbouwde informatie wordt afgewisseld met interactief spel van de acteurs van Helder Theater. Deze combinatie van informatie en handvatten aanreiken met het op humoristische wijze acteren van zeer herkenbare situaties blijkt het publiek enorm aan te spreken.”
Tijdens de ouderavond/bijeenkomst ‘Waarom leren makkelijk is’ , nemen Wilma Paulij en twee acteurs van Helder Theater het publiek mee in de problematiek van kunnen en willen leren van jongeren. Wanneer gaat leren goed en wanneer is het lastig? En hoe komt dat? Waarom lijkt het alsof onze kinderen steeds minder goed zijn in leren en onthouden? Wat is de rol van motivatie bij leren? Leren kinderen op dezelfde manier als volwassenen? Oftewel wanneer is leren gewoon weer makkelijk.
Over Wilma Paulij
Is moeder van drie zonen, docent en wetenschapper. In 1991 promoveerde ze aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. Vervolgens combineerde ze meer dan 25 jaar fundamentele wetenschap en toegepast wetenschappelijk onderzoek in het bedrijfsleven met docentschap op de universiteit en het hbo. Daarnaast gaf ze leiding aan internationale projecten. Wilma begeleidde reeds vele studentstagiaires en meer dan 35 docenten tijdens hun afstudeerproject.
Sinds 2010 is zij werkzaam op het voortgezet onderwijs en ontwikkelde ze een nieuw curriculum voor de bovenbouw van het vwo dat erop is gericht om leerlingen een vliegende start te geven in het vervolgonderwijs. In maart 2014 werd het volledige curriculum door de NVON (Nederlandse Vereniging voor het Onderwijs in de Natuurwetenschappen) betiteld als een uniek voorbeeld van ‘best practice’. In 2015 won het curriculum zowel de publieksprijs als de tweede prijs bij de Noord-Brabantse selectie voor de Nationale Onderwijsprijs.
Wilma Paulij is auteur van 40 wetenschappelijke publicaties en uitvinder van drie patenten. Over het curriculum verschenen inmiddels meer dan 400 publicaties.
- De voorstelling ‘Good, Better, Best’ is vanaf 7 oktober ook online te bekijken en die gaat ook in op de stress die het coronavirus veroorzaakt bij leerlingen.