Beroep: Onderwijs | Aflevering 1.13
COLUMN | Nee, dat niet, maar Linda Verhagen is wel master geworden! Zo gaat dat
met die onderwijsbeurzen, Groningen betaalt en als docent krijg je faciliteiten om je master te doen – twee jaar lang een halve dag per week. Steeds meer collega’s doen dat. Mooi zo! Als wij als onderwijsmensen niet geloven dat meer scholing leidt tot betere resultaten, waar blijven we dan?
Linda geeft BuCo (BurgerschapsCompetenties = maatschappijleer) aan de technische opleidingen van het ROC en ik weet uit ervaring dat dat geen makkelijk maar wel dankbaar werk is. In juli 2009 krijgt Linda een ondankbare boodschap: bij het tevredenheidsonderzoek onder de studenten scoort BuCo een onvoldoende: het vak sluit te weinig aan bij hun belevingswereld. Shit.
Tja, je kunt je een natte vinger in de lucht steken en op je intuïtie koersend dingen gaan veranderen in je aanpak & je onderwerpen, maar het loont wellicht de moeite om het eens echt uit te zoeken: hoe kan het beter? Linda maakte het tot onderwerp van haar master-scriptie en dat alleen al gaf inspiratie aan de leerlingen: dat de juf de uitslag van dat tevredenheidsonderzoek serieus nam, dat zij gehoord en gezien werden.
De scriptie gaat over het groeiproces dat een klas doormaakt in de loop van het schooljaar en over de interactie met de docent. Hoe kun je daarin ingrijpen? Dat is een voor de hand liggende vraag, maar het gaat vaak fout en achteraf repareren kost veel energie.
Dus?
Ja, ik ga hier geen scriptie van 100 bladzijden samenvatten, u moet het zelf maar lezen. Dat kan: klik hier onder. Maar laat ik alvast dit verklappen: uit Linda’s onderzoek blijkt, dat het loont de moeite om niet af te gaan op je vooroordelen, maar gewoon goed uit te zoeken wat er aan de hand is. Dat studenten je echt wel serieus nemen als ze merken dat jij hen serieus neemt en dat de beste manier om vertrouwen te krijgen, is: vertrouwen geven.
PS
‘Het was leuk / Het was gezellig / Het waren leuke lessen / Ga zo door / Groetjes / Bedankt voor de lessen / Groetjes aan Linda’
Als je leerlingen dat en vergelijkbaar antwoorden op de laatste vraag (Wil je de docent nog iets laten weten?) van een uitvoerig onderzoek naar je lessen, dan komt het wel goed. Toch? .
► Lees hier de vorige aflevering
► Lees hier het onderzoek van Linda Verhagen: BuCo een boeiend vak