EINDHOVEN | NIEUWS | Bijna 1700 leerlingen uit klas 3 vwo, overwegend uit Brabant, hebben zich de afgelopen dagen in de Wiskunde Wereld op de Technische Universiteit in Eindhoven (TU/e) begeven.
Het is een initiatief om leerlingen te helpen een weloverwogen keuze te maken tussen wiskunde A, B, C en D bij het samenstellen van hun profiel voor de bovenbouw. Daardoor zijn ze beter voorbereid op een eventuele studie aan een technische universiteit. Nu gaat het nog wel eens mis in het eerste jaar omdat de nieuwe student niet de juiste wiskundige bagage heeft.
Een van de betrokkenen bij de organisatie van de Wiskunde Wereld is Roel de Natris, student werktuigbouwkunde aan de TU/e. Hij legt uit wat het initiatief inhoudt.
“Vwo-3 scholieren komen op het gegeven moment voor een belangrijke keuze te staan: welk profiel ga ik kiezen, en wat zijn mijn keuzevakken? Vaak leeft er bij deze scholieren een stoffig beeld van wiskunde. Ze hebben geen beeld van de dagelijkse toepassingen en zien daarom vaak niet de relevantie van dit vak in.”
Dagelijkse praktijk
Met Wiskunde Wereld krijgen scholieren te zien waar wiskunde in de dagelijkse praktijk zoal voor wordt gebruikt. Gedurende een sessie bezoeken ze 7 thema’s (Politiekantoor, Casino, Postkantoor, Strand, Groenteboer, Restaurant en Bank) waar ze vragen gaan beantwoorden. Bij het politiekantoor wordt bijvoorbeeld gevraagd hoe lang het duurt voor een beschonken bestuurder nuchter is. Per thema zijn 4 vragen, welke zoveel mogelijk een bepaald soort wiskunde representeren (A, B, C of D).
Als de vraag goed beantwoord is verdienen ze per groepje een XI, de munteenheid van Wiskunde Wereld. Per thema zijn dus maximaal 4 XI’s te verdienen. Deze XI’s worden vervolgens ingezet bij het finalespel. Hier gaan de groepen tegen elkaar strijden om de finaleplaats. Ook hier komen weer wiskundige vragen voorbij. Bij een fout antwoord gaan er XI’s van het kapitaal af. De groep die als laatste overblijft, is de dag winnaar. Het is dus belangrijk dat ze gedurende de dag genoeg XI’s verzamelen.
Bezorgde docenten
Bij de vorige afleveringen van de Wiskunde Wereld ging de organisatie naar de scholen toe. Nu komen de leerlingen naar Eindhoven waar het Gaslab gedurende drie weken is omgetoverd tot een wiskunde domein. De Natris: “Er is gekozen om dit jaar Wiskunde Wereld op de TU/e te organiseren omdat we alles op één locatie kunnen draaien, waardoor we veel meer scholen kunnen ontvangen en efficiënter kunnen werken. Voor de deelnemende scholen regelen wij het busvervoer van en naar de TU/e.”
“Tot nu toe zijn de ervaringen zeer positief. Vooraf kregen we bezorgde mailtjes van docenten over de duur van de activiteit. Drie uur met wiskunde bezig zijn zou voor de scholieren niet op te brengen zijn. Onze ervaring is juist dat ze gedurende 3 uur erg enthousiast bezig zijn met wiskunde, dit tot verbazing van sommige docenten.”
Hoeksteen
Ook de begeleidende docenten zijn enthousiast, legt De Natris uit. “Zoals een docent mooi zei: “Dit is de eerste keer dat de Wiskundesectie een dagje weg is.” De leerlingen die een technische studie kiezen hebben vaak al affiniteit met wiskunde. “Wiskunde Wereld probeert echter het gehele pallet erbij te betrekken, omdat ook alfa’s, bèta’s en gamma’s te maken hebben met wiskunde. Wiskunde is een zeer belangrijke hoeksteen in onze samenleving, dit proberen wij met Wiskunde Wereld over te brengen naar de scholieren.”
Roel de Natris studeert Werktuigbouwkunde op de TU/e. “Daarvoor heb de havo gevolgd waarna ik in een jaar het vwo heb voltooid. De overstap van vwo naar TU/e was in mijn tijd groot. Gedurende de vijf jaar dat ik nu hier studeer is er echter veel veranderd. Gebruik van grafische rekenmachines wordt meer en meer aan banden gelegd. Wiskunde als vak is anders ingericht met de keuze voor A, B, C en D. Al deze veranderingen hebben er, naar mijn gevoel, voor gezorgd dat de overstap nu soepeler gaat.
Bij wiskunde D wordt nu al aandacht besteed aan differentiaal vergelijking en complexe getallen. Voor mij was dit de eerste weken op de TU/e een grote trucendoos waar ik nog nooit van had gehoord. Dit zorgde in het begin voor de nodige extra zelfstudie.”