BREDA | NIEUWS | Het mantra van minister Van Bijsterveldt dat de lat hoger gelegd moet worden leidt niet tot een verhoging van de onderwijskwaliteit, maar tot een scherpere selectie.
Dat beweerde filosoof en docent Bas Haring in zijn presentatie tijdens de jaarlijkse Onderwijsdag van Avans Hogeschool. Zie het als een metafoor, hield hij een volle zaal van Avansprofessionals in het Bredase Chassé Theater voor. “Je hebt een sportveld met een trainer en atleten die gaan hoogspringen. Door de lat hoger te leggen gaan atleten niet beter presteren. In plaats van dat bijvoorbeeld tien sporters nog de limiet halen, zijn het er dan nog maar twee. De rest valt af want door de lat hoger te leggen selecteer je alleen maar.”
Betere prestaties krijg je door te begeleiden, te helpen, te ondersteunen, voor te doen, te stimuleren en te motiveren, aldus Haring. In de sport is dat niet anders dan in het onderwijs. De zaal reageerde met een spontaan applaus. Maar er kwam ook een kritische reactie van een bezoeker dat je door de lat hoger te leggen studenten uitdaagt om hun grenzen te verleggen. Volgens Haring is dat een verkeerde veronderstelling. “Met de hoogte van de lat kun je vaststellen of je vooruitgang hebt geboekt, het is een meetinstrument. Maar het verbetert niet de kwaliteit van het onderwijs, maar het gaat erom dat je investeert in mensen.”
Gemengde gevoelens
Filosoof Haring liet als hoofdspreker op de Onderwijsdag zijn licht schijnen over ontwikkelingen in het onderwijs. Zoals de verplichting voor studenten om bij colleges aanwezig te zijn. Daar had Haring gemengde gevoelens over, bekende hij. “Colleges moeten eigenlijk zo boeiend zijn dat studenten er graag naar toegaan. Aan de andere, er zijn natuurlijk ook studenten die gewoon lui zijn en dan is het goed als er een stok achter de deur is.”
Een fundamenteel probleem waar het hoger onderwijs mee worstelt is dat studenten moeten worden opgeleid voor een maatschappij van (over)morgen, waarvan nog niet duidelijk over welke kennis en vaardigheden de hoog opgeleide burger dan moet beschikken. “Het volstaat niet om je als docent te beperken tot wat je zelf ooit geleerd hebt. Maar sta er voor open dat dingen anders zullen zijn. Dat is best lastig. Iemand die opgeleid wordt voor heftruckchauffeur kan na het behalen van zijn diploma meteen aan de slag, maar dat is anders voor een hbo’er want die leid je op voor het leven.”
> Lees ook over Avans innovatieprijs