Beroep: Onderwijs | Aflevering: 3.34
COLUMN | Hebt u twee weken geleden naar Hart van Nederland gekeken? Nee natuurlijk, want daar kijkt u niet naar: te volks. Ik kijk er zelf ook niet naar, maar deze keer hadden ze bij ons in Tilburg op de stoep gefilmd en dat is toch wat anders. Het ROC had een Apache in de aanbieding! Met de complimenten van defensie natuurlijk, want zelf hebben we zo’n ding niet, maar de CLSK bezocht het ROC en die bracht ‘m mee.
De CLSK? Commandant der Luchtstrijdkrachten! Ik had die afko niet paraat, maar als je met mensen van defensie vergadert: die praten echt zo. Als buitenstaander moet je dan het gesprek onderbreken en bekennen dat je er nou net even niet op kunt komen wat CLSK ook al weer betekent. ‘Oh ja, commandant der luchtstrijdkrachten, hoe kon ik dat nou vergeten?’
Enfin, de defensie-mensen waren aardig genoeg en het bezoek verliep gesmeerd want we wilden allemaal hetzelfde: een gesmeerd bezoek van de CLSK met die Apache. Omdat wij een opleiding vliegtuigtechniek hebben en naast onze F-16 een helicopter begeren om aan te sleutelen, waren de grappen hier op school natuurlijk net van de lucht:
‘Als de CLSK die Apache nou gewoon hier laat, dan zorgen wij wel voor een taxi terug naar het station.’
‘Wat zeg je? Naar het station? Tot in Den Haag mag ie op mijn kosten reizen als wij dan die Apache krijgen.’
Ja, zo gaat dat natuurlijk niet, want een Apache is niet voor passagiersvervoer en de CLSK kwam gewoon met de auto, maar we hebben wel van de gelegenheid gebruik gemaakt om die helicopter aan te kaarten, bij de CLSK. En we willen ook graag een andere F-16, nu we het er toch over hebben, want die van ons is zo langzamerhand kapotgesleuteld. Die had hij niet bij zich, maar het staat genoteerd.
Was nog een heel geregel, die Apache-landing. Defensie heeft een ‘flight-bureau’ om dat af te kaarten met de burgermaatschappij, maar die hadden het druk met de ‘flight-over’ van tien F-16’s op 30 april, dus of ik dat aub zelf wilde regelen, die toestemming. Oké, doen we.
Ik zette mij schrap voor een barre tocht door een bureaucratische woestenij vol boobytraps en red tape en belde de gemeente Tilburg.
‘Toestemming voor de landing van een Apache? Dan moet u bij de provincie zijn. Wacht, ik geef u het nummer.’
Provincie Brabant: ‘Toestemming voorde landing van een Apache? Legt u eens uit.’
Dat deed ik.
Provincie Brabant: ‘Oh. Nou, oké, doe maar.’
Kostte me alles bij elkaar zeker vijf minuten. Leuk toch? Bij defensie geloofden ze dit verhaal aanvankelijk niet.
Ps We hebben die opleiding Vliegtuigtechniek in Tilburg al zeker 20 jaar. Waarom kwam de CLSK nu kijken? Omdat we hem voor het eerst combineren met de (defensie-)opleiding Veiligheid en Vakmanschap. Dat is nieuw en op aandringen van defensie. Er is nog plaats!