DEN BOSCH | NIEUWS | Basisschool De Grebbe in Bergen op Zoom en de Vakschool in Tilburg hebben de Onderwijsprijs 2010 in de provincie Noord-Brabant gewonnen. Beide scholen dingen in maart mee naar de Nationale Onderwijsprijs.
De Grebbe kreeg in de categorie primair onderwijs de eerste prijs met het project Onderwijstijdverlenging. Op deze school, die veel allochtone leerlingen telt, besteedt men tot maximaal vier uur per week extra tijd aan begrijpend lezen en rekenen. Bovendien worden de ervaringen van de leerlingen verrijkt zodat ze de taal ook echt onder de knie krijgen.
Gedeputeerde Brigitte van Haaften, die de prijzen woensdagavond uitreikte in het Provinciehuis, toonde zich zeer onder de indruk van het in wezen eenvoudige concept. “Het is niet voor niets dat het een excellente kleurrijke school is”, merkte ze op, verwijzend naar het onderzoek van oud-onderwijsinspecteur Joop Smits.
De Vakschool Tilburg (voorheen MBC Techniek) maakte op de jury indruk met de productie van een heuse nieuwsuitzending, in een week gemaakt door derdejaars leerlingen van de opleiding Creatieve Technieken. Het zijn leerlingen die de basis/kaderleerweg doen. Alle onderdelen van de productie hebben ze zelf voor hun rekening genomen, inclusief script, opnemen en monteren.
Er was tijdens de presentatie in het provinciehuis enige nervositeit bij de grote Tilburgse delegatie omdat door een technisch mankement de uitzending niet aan het publiek getoond kon worden. Toen gedeputeerde Van Haaften bekend maakte dat de Tilburgse school toch gewonnen had in de categorie voortgezet onderwijs, barstten de leerlingen in luid gejuich uit.
Olifant
De jury had al eerder kennis genomen van de productie en die was onder de indruk van het project. Vooral ook vanwege de onderwijskundige basis. Met het project wordt enerzijds de individuele ontplooiing gestimuleerd, maar tegelijkertijd ook het verantwoordelijkheidsbesef om tot een collectief resultaat te komen.
Voor de winnende scholen was er een sculptuur van een olifant die door een hoepel springt, het symbool van de Onderwijsprijs, en een oorkonde. De andere genomineerde basisscholen waren De Zonneberg in Kruisland en de Cultuur Educatie Kring Uden (21 scholen). In de categorie voortgezet onderwijs waren dat het Frencken College (Oosterhout) en Pleincollege in Nuenen. Deze laatste school sleepte, net als Uden, de presentatieprijs in de wacht.
Volgens de jury was het een lastige klus om de einduitslag te bepalen omdat de inzendingen van alle genomineerde scholen van hoog niveau waren.
Kernvakken
De afgevaardigde van het Frencken College nam nog even de gelegenheid te baat om in te haken op de actualiteit. Zijn school draait al jaren het project om ouderen en jongeren door onderlinge ontmoetingen over en weer meer begrip te laten krijgen. Een project dat zijn vruchten afwerpt en daarom ook voor de Onderwijsprijs genomineerd was. Maar, vroeg hij zich af, zijn dit soort waardevolle initiatieven nog wel mogelijk als scholen, zoals minister Van Bijsterveldt wil, zich veel meer moeten focussen op de kernvakken?
De Onderwijsprijs is voor de tiende keer uitgereikt en volgens Kees Koppers, directeur van het Instituut voor Nationale Onderwijs promotie (INOP), is inmiddels bewezen dat het een blijvertje is. Voor de tweejaarlijkse wedstrijd melden zich telkens enkele honderden scholen. Inzendingen die het tastbare bewijs zijn van de ‘ongelooflijke creativiteit en inventiviteit van ons onderwijs’, aldus Koppers.
► Lees hier De Grebbe wint ook nationale onderwijsprijs
► Lees hier over de nominaties